Over hoe je medewerkers écht in de besluitvorming betrekt.

‘We moeten medewerkers betrekken in de besluitvorming’. Het is een veel gehoorde wens in organisaties. En dat is een goed idee. Immers, iedere organisatie herbergt een onschatbare waarde aan wijsheid in de hoofden van medewerkers die er werkzaam zijn. Bedrijven die met het 3 lagen cultuurmodel leren werken, gaan ook al snel op zoek naar…

Lees verder!

Psychologie op de werkvloer; we schieten erin door.

Onlangs hoorde ik van een vriendin dat zij bij een communicatietraining was , waarin mensen hun verborgen gedachten over de ander met de groep konden delen. Er kwamen allerlei emoties los en mijn vriendin vertelde me later: ‘Ik snapte niet meer waar ik was beland. We zaten in een therapiesessie waar ik moest aanhoren wat…

Lees verder!

Agile? Nooit aan beginnen…

Agile. Welk bedrijf zou er nou niet beter van worden? We focussen ons op de toekomst en we zetten in op maximale eigen verantwoordelijkheid en zelfsturing. We creëren tussentijds legio feedbackmomenten om te kijken of we met zijn allen op koers liggen. Het is maar een kleine greep uit de voordelen die een Agile manier…

Lees verder!

Hoe de ‘Life Saving Rules’​ levensbedreigend kunnen worden.

Dit artikel verschijnt in samenwerking met Timothy van Goethem, eigenaar van SASM: Safety and Sustainability Management. “Er is wat mis met de cultuur van dit bedrijf en het veiligheidsbewustzijn van de werknemers” zei de nieuwbakken CEO nadat hij 3 weken rondliep op het bedrijf. “Men ziet geen gevaren en neemt onnodige risico’s.” Het was een harde…

Lees verder!

Waarom leiders baat hebben bij onzekerheid over hun machtspositie.

Leiderschap is een rol die onmisbaar is in menselijke groepen. Alleen de manier waarop we leiderschap vormgeven binnen organisaties is problematisch voor het waarborgen van onze samenwerking. In dit artikel ga ik niet in op wat leiders allemaal anders moeten doen, maar kijk ik juist naar de context van leiderschap. Dit artikel pleit voor het…

Lees verder!

Waarom je dat populaire managementboek misschien niet zou moeten lezen.

Iedereen herkent ze: de pakkende 7 stappen, 5 lessen, succes-abc’s en andere formules die beloven dat ze de heilige graal hebben gevonden voor het perfecte leiderschap, de florerende organisatie en de ‘shiny, happy people’ die iedere dag via de ballenbak, de tafelvoetbaltafel en het biologische bier hun werkende walhalla binnenstappen. En wat een heerlijke recepten…

Lees verder!

Waarom elkaar aanspreken toch écht een domme strategie is.

Met genoegen heb ik de honderden reacties gelezen op mijn vorige artikel ‘Waarom elkaar aanspreken een domme strategie is’. Onder de reacties een heleboel herkenning en dankbaarheid voor nieuwe inzichten en stof tot nadenken. Maar er waren ook veel kritische noten, ongeloof over mijn boude statement en weerstand. Want hoe kon iemand aanspreekgedrag nu een dómme strategie…

Lees verder!

Waarom elkaar aanspreken een domme strategie is.

‘We moeten elkaar meer gaan aanspreken’. Het is een veel gehoorde wens in bedrijven. Gek eigenlijk. Want elkaar aanspreken is één van de meest tegennatuurlijke activiteiten waar een mens zich aan waagt. Evolutie is nooit een voorstander geweest van de ‘aanspreekcultuur’, maar des te meer van de ‘onder de tafel en achter de rug klets’-…

Lees verder!