Waarom het verzinnen van kernwaarden zinloos is.

Programma’s die gericht zijn op cultuurverandering hebben het nogal eens over kernwaarden. Kernwaarden, die een leidraad zijn om het groepsgedrag in de organisatie de gewenste richting op te sturen. Deze strategie berust op een misverstand. Groepsgedrag laat zich niet van bovenaf sturen. Maar waar ligt dan wel je cirkel van invloed? Dit artikel legt uit.…

Lees verder!

Hoe rivaliteit de binding in je bedrijf kan maken of breken.

Veel bedrijven worstelen ermee: een gebrek aan onderlinge verbondenheid binnen het bedrijf. Aanbieders van teambuildingdagen gedijen er goed bij. Niets werkt zo helend als een gezamenlijke outdoordag met allerlei opdrachten waar iedereen elkaar nodig heeft om te kunnen slagen. Het enige addertje is dat de verbinding na zo’n teambuildingdag meteen weer verdwijnt als de volgende…

Lees verder!

Waarom een democratie in ieder bedrijf de norm zou moeten zijn.

Mensen zijn complexe wezens. Ons brein is gedurende de evolutie uitgerust met een heleboel gave gadgets die onze soort de onbetwiste winnaar maakt boven ieder ander levend wezen op aarde. Maar deze uitzonderlijke vermogens leveren ons ook een lastig dilemma op dat alleen bij mensen voorkomt en overal in onze maatschappij en in bedrijven opduikt.…

Lees verder!

Waarom goede ideeën stranden en verandering leidt tot weerstand

Bedrijven zijn continu bezig met verandering. Want de buitenwereld en de concurrentie zitten niet stil. Er worden nieuwe methodes, nieuwe systemen bedacht. En er zijn legio goede ideeën om een team winstgevender te laten werken. LEAN is zo’n benadering die onder veel managers wordt omarmd. En als je er van een afstand naar kijkt kun…

Lees verder!

Een platte organisatie bestaat niet. Gelukkig.

Je hoort het natuurlijk vaak genoeg. Platte organisaties zijn het streven van deze tijd. Iedereen is gelijk en hiërarchie is een vies woord. Als er wordt gesproken over zelforganiserende teams of een zelforganiserende bedrijfscultuur, dan wordt dat in één adem genoemd met een platte organisatie. Het wekt de schijn dat we het best met elkaar…

Lees verder!

Solliciteren 2.0. Hoe kunnen we ontsnappen aan onze vooroordelen?

Het juiste personeel vinden voor je bedrijf, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want ook al zou je genoeg aanbod hebben op je vacature, hoe selecteer je daaruit de beste kandidaat? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat wij heel slecht zijn in het maken van rationele keuzes. Grote kans dus dat ook jij onbewust kandidaten selecteert…

Lees verder!

Waarom is een teammissie zo belangrijk? De wetenschap verklaart

In heel veel artikelen duikt het op, dus iedereen weet het ergens wel: Alle samenwerking begint met een gezamenlijke visie en missie. Toch blijkt het met die gezamenlijke missies binnen teams vaak erg droevig gesteld. Men heeft geen idee, probeert de bedrijfsmissie (vergeefs) te reproduceren, of geeft aan: ‘We willen het gewoon gezellig hebben met…

Lees verder!