“Mijn bedrijf groeit en ik krijg steeds meer medewerkers; hoe houd ik het overzicht?”

“Mijn bedrijf verandert snel, maar ik merk weerstand in mijn team(s): wat kan ik daaraan doen?”

“Ik wil dat mijn medewerkers meer initiatief nemen, hoe krijg ik dat voor elkaar?”

“De teams in mijn onderneming moeten beter met elkaar samenwerken, hoe pak ik dat aan?”

“De sfeer in mijn bedrijf is niet prettig. Hoe krijg ik de vinger hierachter?”

Managen van gedrag is te vergelijken met het spelen van een complex schaakspel. Ken jij de spelregels?

Als bestuurder maak je dagelijkse beleidskeuzes die op allerlei manieren invloed hebben op het gedrag van medewerkers. Hoe krijg je hier grip op?

Je kunt alleen schaken als je de spelregels kent.

Het managen van gedrag in organisaties is te vergelijken met een complex schaakspel. En dit schaakspel ga je veel beter spelen als je de spelregels kent van menselijk groepsgedrag. Welke antwoorden geef jij op de onderstaande vragen?

  • Wij-zij gedrag in jouw organisatie; waar komt het vandaan?
  • Eén stemmingmaker kan veel weerstand losmaken: hoe werkt dat?
  • Veranderingen kunnen snel als bedreiging worden gezien; waarom is dat zo?
  • Hoe komt het dat onderlinge samenwerking en verbinding zo grillig is?
  • Waarom werken de zorgvuldig bedachte kernwaarden niet door in het dagelijkse gedrag van medewerkers?
  • Waarom zeggen mensen ‘ja’, maar doen ze vervolgens ‘nee’?

Is bij het gros van de vragen het antwoord: ‘geen idee’ ? Dan probeer je een schaakspel te spelen zonder dat je de spelregels kent. En het is lastig om dan boven ‘trial and error’- beleid uit te stijgen. Als consultant help ik je om het schaakspel in jouw organisatie slimmer te spelen. Je leert de mens en zijn gedrag in jouw organisatie beter te begrijpen. Daarmee leer je om het medewerkersbeleid slim af te stemmen op de strategische keuzes die je in jouw bedrijf maakt. Je leert hoe je gewenst gedrag in jouw organisatie via slimme beleidskeuzes kunt uitnodigen en hoe je ongewenst gedrag kunt ontmoedigen.

Ik pas mijn bijdrage aan op jouw specifieke ondersteuningswens. Dit kan variëren van periodieke advisering/organisatiecoaching, incompany trainingen of het begeleiden van organisatiebrede dialogen / bijeenkomsten. Ik vervul de rol van jouw rechterhand en strategisch adviseur rondom de mens en zijn gedrag in jouw organisatie.